25 d’abr. 2010

Accions tutorials a Educació Infantil

A l'escola "Arrels" l'orientació educativa és un dels eixos en el qual es basa el procés educatiu. Aquesta es refereix a un ajut contínu i sistemàtic que té com a finalitat acompanyar en el procés d'aprenentatge dels alumnes en tots els àmbits de desenvolupament humà, personal, acadèmic i professional. Podem dir que es tracta d'una acció tutorial la qual és una responsabilitat compartida per tota la comunitat educativa i, en concret, per l'equip docent de cada etapa o cicle, coordinat per l'orientador.

El PAT (Pla d'Acció Tutorial), és un document que defineix i planifica l'acció tutorial del centre i sstà integrat en el Projecte Educatiu del Centre (PEC). Aquest document organitza els continguts curriculars d'orientació a desenvolupar a nivell grupal per tal d'aconseguir determinades capacitats o competències.

La proposta educativa de l'escola "Arrels" subratlla com a valors fonamentals de la persona la dignitat, la seva autonomia i la seva responsabilitat social. L'objectiu del procés educatiu és formar persones lliures, amb criteris que orientin la seva vida, que sàpiga escollir el ser enfront del tenir, la solidaritat enfront l'individualisme, la col.laboració enfront la competitivitat, el sentit crític enfront la passivitat, l'esforç enfront el passotisme, el respecte enfront la intolerància. Tot això es pretén aconseguir o contribuir mitjançant el treball des de l'Acció Tutorial.

A Educació Infantil hi ha unes accions determinades que es treballen per tal de contribuir a l'assoliment de certes capacitats. Aquestes són:

P3   

* Acollida, Bon Dia
* Rutines
* Hàbits personals
* Començar a fer-se responsable dels seus estris personals i comuns
* Començar a prendre consciència de les seves accions (`positives i negatives)
* Motivació per les tasques que es realitzen a l'aula i a l'escola
* Iniciar als nens/es en les normes de convivència de l'escola
* Autocontrol
* Prendre consciència de la identitat personal i la pertinença al grup
* Normes de cortesia
* Iniciar-se en els hàbtis de treball
* Crear un ambient de confiança per a què el nen pugui expressar les seves necessitats
* Aprendre a ser solidaris amb les necessitats dels altres
* Prendre consciència de les actituds necessàries per a tenir cura del nostre planeta
* Iniciar-se en la pressa de decisions en les diferents situacions quotidianes

P4

* Acollida, Bon Dia
* Rutines
* Hàbits personals
* Començar a fer-se responsable dels seus estris personals i comuns
* Començar a prendre consciència de les seves accions (`positives i negatives)
* Reforçar la pressar de consciència de la necessitat de tenir uns hàbits d'higiene
* Motivació per les tasques que es realitzen a l'aula i a l'escola
* Reforçar al nen en les normes de convivència de l'escola
* Autocontrol
* Prendre consciència de la identitat personal i la pertinença al grup
* Normes de cortesia
* Reforçar els hàbits de treball
* Crear un ambient de confiança per a que el nen pugui expressar les seves necessitats
* Aprendre a ser solidaris amb les necessitats dels altres

* Prendre consciència de les actituds necessàries per a tenir cura del nostre planeta
* Iniciar-se en la pressa de decisions en les diferents situacions quotidianes

P5

* Acollida
* Hàbits personals
* Fer-se responsable dels seus estris personals i comuns
* Empatia
* Tenir consciencia de les seves accions (possitives i negatives)
* Tenir consciència de la necessitat de tenir uns hàbits bàsics d'higiene
* Motivació per les tasques que es realitzen a l'aula i a l'escola
* Consolidar les normes de convivència de l'escola
* Autocontrol
* Prendre consciència de la identitat personal i la pertinença al grup
* Normes de cortesia
* Reforçar els hàbits de treball
* Crear un ambient de confiança per a que el nen pugui expressar les seves necessitats

* Aprendre a ser solidaris amb les necessitats dels altres
* Prendre consciència de les actituds necessàries per a tenir cura del nostre planeta
* Ser capaç de prendre decisions en les diferents situacions quotidianes

23 d’abr. 2010

Detecció d'alumnes amb dificultats

Durant aquests dies, a part de realitzar observacions per les diverses aules d'Educació Infantil, he pogut viure i conversar amb la persona que treballa en aquest cicle realitzant les tasques de psicopedagogia. Es tracta d'una psicòloga i pedagoga que porta el Gabinet Psicopedagògic d'Educació Infantil i Primària de l'escola. Aquesta persona té unes hores destinades a cada classe d'Infantil. En un principi de curs fa una observació, dins de l'aula, dels alumnes per tal de detectar alguna dificultat o problemàtica per part d'ells/es o bé per a observar algun nen/a que la professora/tutora hagi detectat amb alguna necessitat o dificultat. Aquestes, en un principi, són de caràcter conductual o de relació. Si després de l'observació durant varies sessions dins de l'aula la psicòloga creu necessària, juntament amb la tutora, tenir una trobada o entrevista amb els pares per tal d'informar-los i orientar-los o assessorar-los, es concreta una data per a portar-la a terme. A més a més, aquesta especialista dóna pautes d'acció i orientació a la tutora per a poder tractar les dificultats o necessitats dels alumnes detectats. Igualment, si és necessari, la psicòloga realitzar alguna prova concreta per a poder arribar a fer un dictàment més concret.

A més a més, també realitza una observació general del grup per tal de poder saber quines són les mancances o dificultats que presenten els alumnes a l'hora de seguir les activitats d'ensenyament-aprenentatge que es presenten a l'aula; grup dispers, amb manca d'atenció, grup mogut, ........

Una vegada han estat detectats als alumnes amb alguna dificultat (tant actitudinal com cognitiva, de relació o comunicativa) es porta a terme una atenció especialitzada per a cada un d'ells durant unes hores setmanals programades amb la psicòloga/logopeda del centre.

Aquesta persona també es dedica a passar una sèrie de proves a tots els alumnes (BATELLE a P3, Teberosky a P4, ABC a P5,...) per tal de tenir coneixement del moment evolutiu i d'aprenentatge en el que es troben els nens/es dels diferents cursos.

Actualment hi ha dos alumnes de P3 que reben atenció per dificultats en la parla, quatre per dificultats d'atenció i dos per problemes d'inseguretat a l'hora de relacionar-se i de portar a terme les diferents activitats a l'aula(indeferenciats). A més a més, hi ha un alumne amb problemes greus de comportament i autocontrol, un altre amb problemes de personalitat i un amb greus problemes de comunicació ja que no parla i només es limita a emetre una sèrie de sons.

A P4 hi ha un cas greu de desenvolupament i comunicació i un alte amb cert retard general (desenvolupament cognitiu i comunicatiu, així com actitudinal). A més a més hi ha tres alumnes que reben atenció degut a la seva dispersió i al seu problema d'atenció.

A P5 hi ha dues alumnes arribades noves aquest curs que reben també atenció més individualitzada: una d'elles per adaptació i comprensió, i una altre per problemes d'atenció i de dificultats en l'aprenentatge. A més a més hi ha dos alumnes més que reben atenció per les mancances i dificultats que presenten a nivell general en les activitats d'ensenyament-aprenentatge.

Aquesta tasca que porta a terme la psicòloga es caracteritza per la gran coordinació amb les tutores de cada aula. A més a més, el treball és molt cooperatiu i col.laboratiu, aspecte que afavoreix el que tothom que treballa en aquest cicle estigui assebantat del procés que realitzen tots els alumnes així com de les dificultats que poden presentar alguns d'ells/es.

Destacar que l'ambient en el cicle és un ambient molt proper entre totes les professores i entre elles i els alumnes. Es comparteixen molts moments i la relació entre els nens/es de tot el cicle és una relació també propera i constant.

Diada de "Sant Jordi"

Avui hem celebrat la Diada de Sant Jordi a l'escola. La veritat que el que es viu i com es viu aquest dia a Educació Infantil no té res a veure amb altres nivells educatius. Puc dir-vos que els nens de P3, P4 i P5, davant qualsevol activitat o esdeveniment, actuen amb una motivació i expectació excepcional.

El dia a començat, com la resta, amb totes les activitats diàries habituals: passar llista (P3 amb foto), calendari setmanal i del temps, "Protagonista de la setmana",.... I, a partir d'aquest moment, ens hem ajuntat tot el cicle al gimnàs de l'escola. Aquest, estoneta abans, havia estat decorat amb unes titelles (princesa i Sant Jordi), un drac, un pom de roses (fetes per una mestra amb paper de seda), una senyera,..... La celebració ha començat amb una sorpresa: una representació de la Llegenda de Sant Jordi per part de tots els alumnes de P5. La representació estava basada en el llibre que ells mateixos (individualment) escriuen com a treball de la diada.

Una vegada s'ha acabat, ha començat l'entrega de premis del concurs de dibuix de Sant Jordi. S'han entregat dos premis per classe. El primer una rosa i un llibre, i el segon un llibre. Una vegada finalitzat el concurs, tots hem cantat una cançó de Sant Jordi.

La veritat és que la celebració conjunta és molt més enriquidora que no pas si fós per cursos. Segons he pogut saber i, el dia d'avui viure, és en moltes ocasions que tota Educació Infantil celebra dades o diades conjuntament: per nadal el "Cagatió", els Patges Reials; a la tardo la castanyada; a l'abril Sant Jordi,......
Penso que aquestes trobades de tot el nivell fan viure d'una manera més especial als alumnes les diades o festes i, al mateix temps, fan que hi hagi una convivència més estreta entre els tres cursos.

21 d’abr. 2010

Què és i què es treballa a l'Educació Infantil?

Per tot el que he pogut anar veient i observant durant aquests dies als tres cursos d'Educació Infantil podria definir aquest nivell d'educació com una etapa que té com a finalitat proporcionar als infants aquelles situacions educatives que els permetin el progressiu descobriment i creixement personal; la possibilitat de relacionar-se amb els altres per mitjà dels diferents llenguatges d'expressió i comunicació; l'observació i descoberta del seu entorn més proper i l'adquisició de valors, hàbits i pautes de conducta que afavoreixin la seva autonomia personal i la seva integració a la societat. En aquesta etapa s'atenen especialment les necessitats bàsiques d'ordre biológic, psicológic, afectiu, intel.lectual, lúdic i social dels infants.

Basant-se en tot això, a l'escola on estic fent les pràctiques, diàriament es porten a terme una sèrie d'activitats que tenen com a finalitat treballar uns hàbits d'autonomia personal i d'interacció social. L'entrada a l'escola és un dels moments essencials per a treballar tot això, ja que és llavors quan els nens/nenes treballen una sèrie de rutines que han de portar a terme de manera autònoma: treure's la motxilla i la jaqueta, penjar-les al penjador, treure la bosseta de l'esmorzar i el pitet (si es queden a dinar), deixar cada cosa al seu lloc i seure a la seva cadira. A partir d'aquí, setmanalment, hi ha un/a alumne que és "Protagonista de la setmana". Això representa que és l'encarregat de passar llista, de completar el calendari del temps i d'explicar a tots els companys/es un dels aspectes que ha treballat a casa amb els pares.

Els aspectes treballats són diferents segons el curs:

P3: Els meus aniversaris, La meva família, El meu menjar preferit,...
P4: La meva habitació, Què vull ser quan sigui gran?, .....
P5: Una notícia, En què treballen la meva mare i el meu pare?, Una sortida familiar,....

Aquests temes se'ls hi dóna quinze dies abans de la setmana que els hi toca ser "Protagonistes" per a què, junt amb els pares, preparin un dossier, mural,........ (el format és lliure) amb els pares treballen els aspectes especificats. La setmana que són "Protagonistes", diàriament exposen un dels temes als companys, els hi expliquen i ensenyen les fotos,..... Ës una manera de treballar l'expressió oral, la relació i interacció social, ....

A més a més, durant aquella setmana són els "ajudants personals" de la professora. És a dir, els encarregats de repartir el material, de fer encàrregs,.....

Penso que això és una experiència molt positiva per al desenvolupament d'autonomia i responsabilitat dels infants. Crec que és una manera de fer-los, tal com diu el títol, "Protagonistes" durant una setmana a l'aula.

19 d’abr. 2010

Ullada a Educació Infantil

Durant aquests dies he estat observant els alumnes dels tres nivells d'Educació Infantil que hi ha al centre. He pogut, a més de fer una observació general per tal de situar-me, tenir una breu entrevista les tutores de cada grup. En aquesta escola hi ha dues línies a tots els nivells educatius. Es tracta d'una escola concertada on s'imparteix educació des de P3 fins a 4t. ESO. Per tant, és un centre on l'equip docent és ampli i, la majoria, amb anys d'antiguitat a l'escola. Les sis tutores d'Educació Infantil tenen una experiència molt àmplia en aquesta etapa educativa i porten molts anys al centre. No han estat sempre en el mateix curs ja que, d'un any a l'altre, hi ha canvis en aquest sentit. A més a més de les tutores, l'equip el formen una professora de suport i altres professors/es que intervenen en activitats complementàries com l'anglès, dramatització, música, psicomotricitat i activitats aquàtiques. Per tant, es tracta de grups on els alumnes estan acostumats a gaudir de diferents mestres i una gran varietat d'activitats d'ensenyament-aprenentatge fóra de l'estrictament curricular.

Els dos grups de P3 són bastant nombrosos (27 alumnes per aula) i bastant diferents entre ells pel que fa referència a l'autonomia i el ritme de treball. En un trobem un grup d'alumne amb problemes d'atenció a l'hora de seguir qualsevol explicació o activitat i la presència d'un alumne amb problemes d'autocontrol. L'altre grup té un nombre de nenes amb molta empenta i amb molta autonomia i la presència d'un alumne amb problemes molt greus de comunicació ja que no parla i simplement emet certs sons.

En quant als grups de P4 trobem que hi ha un que ha rebut fa uns messos un alumne nou al que li ha costat adaptar-se als companys/es, mentre, en l'altre, hi ha un nen amb problemes de desenvolupament i comunicació.

Els dos grups de P5 són més similiars, tenint cadascun d'ells certs alumnes amb dificultats d'atenció. En un d'ells hi ha dues nenes arribades aquest curs: una d'elles prové d'una escola del barri mentre l'altre prové de Mèxic. Aquesta última és la que ha presentat més dificultats a començament de curs degut al desconeixement de la llengua catalana i a la diferència de nivell que presenta respecte als seus companys/es pel que fa referència als aprenentatges i coneixements adquirits.

7 d’abr. 2010

avaluació primera fase

Les tres primeres entrades al blog han estat una mica mancades d'informació psicopedagògica, és a dir, t'has centrat en la descripció de percepcions personals però no en el veritable anàlisi de les observacions. Recorda't que al pla de treball vas establir unes fases, uns objectius, uns criteris d'avaluació. A cada sessió tu has de desglossar l'objectiu general que vas establir en altres , de tal manera que quan finalitzis la sessió de pràctiques puguis avaluar en funció d'aquell o aquells objectius i consideris si els has assolit o no, què has de millorar, quines informacions et falten...Et pot ajudar seguir un esquema a cada sessió: objectiu, descripció, recursos, metodologia, avaluació, observacions...

Per altra banda, si tens informació per exemple de l'escola, PEC, etc... igual la pots afegir en alguna pestanya lateral.

Per la següent fase intenta tenir més treball recollit i més estructurat.

M.Àngels Megías