21 d’abr. 2010

Què és i què es treballa a l'Educació Infantil?

Per tot el que he pogut anar veient i observant durant aquests dies als tres cursos d'Educació Infantil podria definir aquest nivell d'educació com una etapa que té com a finalitat proporcionar als infants aquelles situacions educatives que els permetin el progressiu descobriment i creixement personal; la possibilitat de relacionar-se amb els altres per mitjà dels diferents llenguatges d'expressió i comunicació; l'observació i descoberta del seu entorn més proper i l'adquisició de valors, hàbits i pautes de conducta que afavoreixin la seva autonomia personal i la seva integració a la societat. En aquesta etapa s'atenen especialment les necessitats bàsiques d'ordre biológic, psicológic, afectiu, intel.lectual, lúdic i social dels infants.

Basant-se en tot això, a l'escola on estic fent les pràctiques, diàriament es porten a terme una sèrie d'activitats que tenen com a finalitat treballar uns hàbits d'autonomia personal i d'interacció social. L'entrada a l'escola és un dels moments essencials per a treballar tot això, ja que és llavors quan els nens/nenes treballen una sèrie de rutines que han de portar a terme de manera autònoma: treure's la motxilla i la jaqueta, penjar-les al penjador, treure la bosseta de l'esmorzar i el pitet (si es queden a dinar), deixar cada cosa al seu lloc i seure a la seva cadira. A partir d'aquí, setmanalment, hi ha un/a alumne que és "Protagonista de la setmana". Això representa que és l'encarregat de passar llista, de completar el calendari del temps i d'explicar a tots els companys/es un dels aspectes que ha treballat a casa amb els pares.

Els aspectes treballats són diferents segons el curs:

P3: Els meus aniversaris, La meva família, El meu menjar preferit,...
P4: La meva habitació, Què vull ser quan sigui gran?, .....
P5: Una notícia, En què treballen la meva mare i el meu pare?, Una sortida familiar,....

Aquests temes se'ls hi dóna quinze dies abans de la setmana que els hi toca ser "Protagonistes" per a què, junt amb els pares, preparin un dossier, mural,........ (el format és lliure) amb els pares treballen els aspectes especificats. La setmana que són "Protagonistes", diàriament exposen un dels temes als companys, els hi expliquen i ensenyen les fotos,..... Ës una manera de treballar l'expressió oral, la relació i interacció social, ....

A més a més, durant aquella setmana són els "ajudants personals" de la professora. És a dir, els encarregats de repartir el material, de fer encàrregs,.....

Penso que això és una experiència molt positiva per al desenvolupament d'autonomia i responsabilitat dels infants. Crec que és una manera de fer-los, tal com diu el títol, "Protagonistes" durant una setmana a l'aula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada