5 de maig 2010

Atenció a la diversitat

Els infants són diferents a nivells d'interessos, estils d'aprenentatge, motivacions i, fins i tot, de temps d'aprenentatge. Aquesta diversitat requereix diferents enfocaments i diferents graus d'ajuda educativa. L'atenció a la diversitat implica el reconeixement de l'altra persona, la seva individualitat, originalitat i singularitat. Suposa promoure el respecte a aquesta individualitat, l'atenció i adequació als ritmes personals.

Educar en la diversitat és assumir que nens/es de diferents característiques han d'educar-se junts i prendre les decisions necessàries per a què això sigui possible. Implica crear ambients d'aprenentatge que responguin a les diferents necessitats de l'alumnat. Parteix del supòsit bàsic que l'aprenentatge s'optimitza quan es proporciona a cada nen/a experiències que es construeixen a partir de la seva competència inicial i que responen a les seves necessitats educatives i als seus interessos. Això comporta una flexibilitat del sistema educatiu

A l'escola "Arrels", en el Caràcter Propi, es contempla aquesta atenció als diferents ritmes d'aprenentatge tenint en compte i potenciant a cada alumne les seves actituds i aptituds. A l'etapa d'Educació Infantil es té com a finalitat proporcionar als infants situacions educatives que els permetin progressar en el  descobriment i creixement personal, que promoguin la relació e interacció amb els altres, que motivin l'observació i descoberta de l'entorn més proper i que adquireixin uns valors, hàbits i pautes de conducta que afavoreixin la seva autonomia personal i la seva integració a la societat. Però tot això està basat en la diversitat dels alumnes, tant pel que fa referència als ritmes d'aprenentatge com a les necessitats personals de cadascú a nivell afectiu, intel.lectual, social, psicològic,....

Aquesta diversitat es treballa a tots els àmbits educatius del centre. Sempre s'intenta atendre les diferents necessitats que presenten els alumnes. Per això es compta amb la professora de suport i amb la psicòloga. Totes dues portem a terme un treball col.laboratiu i cooperatiu amb les tutores.

L'equip d'Educació Infantil compta amb una professora de suport a horari complert. Les seves hores es troben repartides en els tres cursos, tenint una mica més de temps dedicat a P5. En un primer trimestre va estar més en el nivell de P3 per a ajudar a l'adaptació dels alumnes.

La professora de suport atén a alumnes que, per diferents motius, tenen un ritme d'aprenentatge més lent o bé presenten certes dificultats o mancances. Aquesta atenció pot ser temporal o permanent i el grup d'alumnes que treballen amb ella pot variar segons les activitats a fer. D'acord amb la tutora, aquesta professora treballa dins o fora de l'aula. Pot treballar amb ells (grup petit) les mateixes activitats que la tutora està treballant amb grup gran o dedicar-se a reforçar algun tipus de conceptes amb els quals alguns alumnes poden tenir dificultats.

Moltes vegades treballa els mateixos continguts que la resta del grup però amb diferent material (ordinador, jocs,....) per tal d'aconseguir que els nens/es superin les dificultats que presenten. Una de les maneres i metodologia que hi ha per treballar amb ells és la manipulativa o lúdica. D'aquesta forma se'ls hi fa molt més atractiu el treball i se'ls hi facilita la comprensió de conceptes i l'adquisició de coneixements.

Hi ha vegades que es treballa la mateixa fitxa o la mateixa tasca que la resta del grup, però amb una atenció més individualitzada degut al petit nombre d'alumnes que treballen amb la professora de suport.

Per tant, puc dir que l'atenció a la diversitat varia en l'àmbit organitzatiu degut a l'agrupament de l'alumnat, la distribució dels recursos,..... Per acabar d'atendre totes les necessitats dels alumnes també treballa amb ells la psicòloga del centre amb mesures més específiques per aquells que presenten necessitats educatives especials. Entre ella, les tutores i la professora de reforç hi ha una comunicació i un intercanvi d'informació permanent, així com reunions o trobades setmanals per tal de programar les tasques a fer amb aquests alumnes i analitza els progressos fets per aquests/es.

El primer pas que es fa per a poder atendre la diversitat que presenten els alumnes d'Educació Infantil és la detecció de necessitats educatives especials, mancances o dificultats; recerca de metodologies i estratègies adequades per a aquests alumnes per tal d'aconseguir millorar la qualitat del seu procés d'ensenyament-aprenentatge; aplicació d'aquestes metodologies, adaptació d'activitats i continguts, reforç dins i fora de l'aula, atenció individualitzada,.......

La veritat és que he pogut observar que es fa una gran tasca treballant la diversitat dels alumnes d'infantil. Si, des d'un començament de la seva escolarització, ja són detectades les dificultats que presenten alguns d'ells i es treballa per a millorar-les, s'eviten problemes més greus en un futur. Penso que des de ben petits és essencial atendre les seves necessitats i adaptar el procés d'ensenyament-aprenentatge a aquestes per així evitar després el fracàs escolar i la desmotivació dels alumnes. Això els ajuda també a acceptar-se tal com són i a fer acceptar als altres partint del fet que tots som diferents.

La tasca de la psicopedagoga, en aquest cas psicòloga, està en detectar als alumnes que presenten algun tipus de dificultat o mancança per tal de poder guiar al professorat en les metodologies, recursos i materials més apropiats per aplicar en el procés d'ensenyament-aprenentatge de cada alumne. Penso que l'assessorament d'aquesta persona és essencial per a la resta de professorat. Per tant, a més de realitzar un treball directe amb els nens/es té una tasca molt més extensa; assessorar a les professores del què, com i quan treballar amb els alumnes amb algun tipus de dificultat.

Puc dir-vos que la col.laboració entre tot el professorat és la base de l'èxit d'aquesta feina. En aquesta escola existeix una comunicació molt fluida i continua, aspecte que facilita la feina de totes i fa que tot el treball gaudeixi d'un consens que afavoreix el progrés dels alumnes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada