9 de maig 2010

Procés d'ensenyament-aprenentatge

Durant aquests dies he continuat amb l'observació dels alumnes i de tot el procés d'ensenyament-aprenentatge a les diferents aules d'Educació Infantil de l'escola. Aquesta observació ha estat feta amb la intenció de treballar els següents objectius:

* Observar i estudiar el context en el qual es porten a terme les diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge
* Observar la interrelació existent entre les mestres i el grup-classe
* Conèixer les activitats que es porten a terme diàriament amb la finalitat de treballar els hàbits i l'autonomia dels nens/es
* Observar i analitzar la metodologia, materials i recursos emprats durant el procés d'ensenyament-aprenentatge
* Observar i analitzar les actituds dels alumnes davant les diferents activitats presentades a l'aula

Molts dels aspectes referents a diferents objectius ja els he comentat en anteriors intervencions i ara volia analitzar les diferents activitats i la metodologia emprada en el procés d'ensenyament-aprenentatge. Abans de res m'agradaria destacar la gran coordinació que hi ha entre els tres cursos del cicle.

Com a material s'utilitzen unes unitats trimestrals de l'editorial La Galera. En elles es treballa per Projectes (tot i que no són escullits pels alumnes, sinó que ja venen determinats) de manera globalitzada. A més a més, cada nen/a té uns quaderns de matemàtiques per a reforçar els aprenentatges relacionats amb la numeració, geometria, mesura i raonament lògic.

Un dels aspectes que més m'ha cridat l'atenció és la metodologia emprada per a l'aprenentatge de la lecto-escriptura (també extensible a la resta d'àrees), així com el nivell d'aprenentatge dels alumnes. Es fa servir un mètode globalitzat que parteix dels noms propis dels alumnes de la classe. El fet de portar a terme cada dia les activitats inicials del dia (passar llista, escriure la data i buscar els rètols del nom del dia i del mes,....) fa que els nens/es vagin coneixen les lletres i el so que aquestes representen sense necessitat de presentar-les per part de la professora.

L'aprenentatge i l'ensenyament de la lectura i l'escriptura està basat en la perspectiva constructivista (Teberosky). Sempre es parteix de la idea que els nens/es, gràcies a la interacció amb el medi, desenvolupen de manera activa coneixements espontanis, coneixements que parteixen d'una selecció i atenció als estímuls escrits del medi. L'enfocament constructivista considera l'aprenentatge com un procés individual i social alhora, en el qual l'individu construeix els coneixements en interacció constant amb l'entorn i amb els altres. Això implica que existeix, en el procés d'aprenentatge, una integració de les relacions entre el docent, l'alumnat i el contingut a través de la comunicació. L'aplicació d'aquest model incideix en tota la pràctica docent.

A l'aula això queda reflectit en el fet que es treballa de manera globalitzada, basant el treball en la participació directa dels alumnes i en la comunicació oral, així com en la presentació i treball d'activitats properes als nens/es i al seu entorn. Tots aquests aspectes fan que el procés d'ensenyament-aprenentatge molt més atractiu per als alumnes, molt més proper i, també, molt més efectiu.

La figura de les mestres i de la resta de professionals que intervenen en aquesta etapa educativa és la de mediador entre els coneixements i els infants. Són les persones que faciliten els aprenentatges que aquests han d'assolir. Per aconseguir-ho porten a terme una sèrie d'actuacions. He pogut observar que algunes d'aquestes són:

* Faciliten i promouen situacions d'interacció
* Fomenten la participació dels alumnes
* Proporcionen condicions per a que els alumnes puguin actuar de manera autònoma, crítica,...
* Fan que els alumnes siguin els protagonistes del seu propi aprenentatge
* Promouen l'aprenentatge d'estratègies i habilitats
* Adeqüen tots els aspectes del procés d'ensenyament-aprenentatge a les característiques del grup i de cada alumne en particular
* Plantegen situacions i reptes d'aprenentatges assumibles pels alumnes
* Treballen en la zona de desenvolupament pròxim dels nens/es (entre allò que els alumnes són capaços d'aprendre i fer sols i allò que són capaços d'aprendre i fer amb els altres)
* Creen situacions que estimulen la curiositat, la iniciativa i la interaccíó
*.....

Tot això fa que l'actitud dels alumnes sigui de gran interés cap a l'aprenentatge i el treball de les diferents activitats que presenten les mestres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada