1 de maig 2010

Compartim "L'Hora del conte" amb els de 6è

Durant aquesta setmana he pogut ser testimoni d'una activitat que es porta a terme a Educació Infantil junt amb alumnes de sisè del mateix centre. Per començar voldria explicar que cada curs d'aquest cicle té una hora setmanal dedicada a L'hora del conte. Els més petits, P3, tenen un racó a una aula multiusos anomenat "El racó de les fades". Allà acudeixen les dues classes a realitzar l'activitat de la lectura d'un conte i ho fan seguint un ritual molt emocionant i motivador pels alumnes: van amb la incògnita de si les fades han deixat o no un conte a la caixa màgica. Aquesta caixa, prèviament preparada per les professores, conté els "pols màgics" (purpurina), una caixa de música i un conte. El primer que es fa és obrir la caixa per a comprovar sí han vingut les fades o no. A continuació, una de les tutores obre la caixeta de música mentre l'altra va llençant els "pols màgics" pel cap dels nens/es. Una vegada acabat, es presenta el conte deixat per les fades i es llegeix.

Aquesta mateixa activitat també la realitza P4 i P5 però a la biblioteca de l'escola. El ritual és el mateix en tots tres cursos, però en cada un d'ells hi ha programat uns contes determinats.

Com ja he dit, aquesta activitat es realitza totes les setmanes. Però una vegada a l'any es realitza un treball d'intercanvi amb els alumnes de sisé. Aquest treball consisteix en el següent:

Les dues classes de sisè assiteixen a una "Hora del conte" dels tres cursos d'Educació Infantil. D'aquesta manera veuen la manera d'explicar els contes als nens/es per part de les professores (lectura lenta acompanyada de gestualització i entonació,......). Al final d'aquesta activitat, els alumnes més petits fan un petit obsequi als grans. Aquest any ha estat un punt de llibre amb la figura del personatge del conte explicat i una foto petita de cada nen/a. És a dir, és un regal personificat.

A partir d'aquest moment comença la feina pels alumnes de sisè. Cadascun d'ells inventa un conte després de consultar a la biblioteca els contes d'Educació Infantil per tal de tenir més coneixements sobre el temari, vocabulari, manera d'exposar la història,...... Després d'escriure'ls, entre tots escullen un. Aquesta serà el que expliquin als alumnes més petits. Però, a més a més, creen el decorat, l'obsequi pels alumnes i preparen la lectura del conte i la seva representació. Aquestes activitats les realitzen durant les hores de Llengua catalana.

El dia concretat per les professores d'Educació Infantil i de sisè, aquests últims alumnes baixen al "Racó de les fades" o la biblioteca, segons el curs, (tot i que l'activitat la realitzen a tots tres cursos) a fer la lectura i representació del conte creat per un d'ells. Al final de la sessió també donen l'obserqui o record personalitzat a cada alumne/a dels petits. A més a més, hi ha un altre dia dedicat a la lectura de tots els contes escrits: cada alumne de sisè llegeix el conte escrit per ell a un d'infantil.


He de dir que aquesta activitat m'ha resultat molt enriquidora, tant pels alumnes petits com per als grans. Tots ells es troben molt motivats davant aquest intercanvi d'experiències i demostren un gran interés i expectació. La feina dels alumnes de sisè està molt el.laborada i treballen molts aspectes i conceptes curriculars de manera molt més engrescadora al saber que el que ells fan té un destinatari concret. Per la seva part, els alumnes d'infantil es senten protagonistes davant els grans.

Crec que també és una manera de fomentar la lectura des de ben petits, així com l'ús de la bibliteca per part de tots els alumnes de l'escola. Crec que això pot ajudar a crear un hàbit bàsic i elemental en l'educació dels nens/es.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada